Żyjemy w czasach globalizacji informacyjnej. Kiedyś by zdobyć wiedzę trzeba było udać się do biblioteki czy czytelni. Obecnie Internet daje przeogromny dostęp do informacji. Z tego dobrodziejstwa korzystają nie tylko zwykli zjadacze chleba, ale również urzędy. Jednymi z takich urzędów są Powiatowe Urzędy Pracy, które udostępniają możliwość rejestracji osoby bezrobotnej przez Internet.
Rozróżniamy dwie możliwości rejestracji osób bezrobotnych przez Internet. Jeden jest dla osób posiadających kwalifikowany podpis, a drugi dla osób nieposiadających owego podpisu. W dzisiejszym artykule zajmiemy się osobami nieposiadającymi podpisu kwalifikowanego. Rejestracja takich osób przez Internet jest tak naprawdę prerejestracją wraz z rezerwacją terminu rejestracji za pośrednictwem Internetu. Takie możliwości mają pozwolić na zaoszczędzenie czasu. Mowa tutaj oczywiście o dużych urzędach takich jak Urząd Pracy miasta stołecznego Warszawy. Jak wygląda proces rejestracji? Należy wejść na stronę danego urzędu i wypełnić formularz tam się znajdujący. Pozwala on na rezerwację terminu spotkania z pracownikiem Urzędu Pracy. Po wybraniu terminu na adres poczty elektronicznej przychodzą niezbędne informacje, które należy sobie przyswoić – są one potrzebne jako dowód późniejszego potwierdzenia rezerwacji terminu. System jednocześnie tworzy konto, które później będzie służyło do kontaktu z urzędem. Owe konto będzie w pełni aktywowane dopiero przez pracownika Urzędu Pracy. Kolejnym krokiem będzie osobista wizyta we wskazanym Urzędzie Pracy. Do tego spotkania należy się odpowiednio przygotować. Należy ze sobą zabrać komplet niezbędnych dokumentów.
Dokumenty, o których mowa to dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający zameldowanie, świadectwo ukończenia szkoły lub uczelnie (potrzebny będzie oryginał dokumentu), świadectwa pracy z naszego całego okresu zatrudnienia u wszystkich dotychczasowych pracodawców. Poza tym będą potrzebne wszelkie umowy o prace, zlecenia, umowy o dzieło i inne dokumenty, które udowodnią nasze uprawnienia do otrzymania odpowiedniego świadczenia z Urzędu. Potrzebne będą również dokumenty (jeżeli takie posiadamy) stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określony prac. W przypadku gdy prowadziliśmy działalność gospodarczą starczy numer NIP. Wskazane powyżej dokumenty są niezbędne do przeprowadzenia rejestracji osoby bezrobotnej. Dodatkowo nie zaszkodzi mieć przy sobie legitymacje ubezpieczeniową, zaświadczenia o ukończonych kursach, szkoleniach, prawo jazdy i inne uprawniani zawodowe, orzeczenie o niepełnosprawności (jeżeli występuje), książeczkę wojskową lub zaświadczenie z WKU o odbytej służbie wojskowej. Wszystkie te foku enty pozwolą nam przejść proces rejestracji bez większych problemów. Czy ten cały proces rejestracji przez Internet ma sens przy wymogu stawiennictwa się osobistego? W małych Urzędach Pracy nie (bo nie ma tam wielkich kolejek), w dużych już tak. Nie musimy tracić cennego czasu, a przychodząc na spotkanie w odpowiednich sposób przygotowanym obie strony będą na pewno zadowolone.