List motywacyjny to jeden z tych dokumentów aplikacyjnych, bez którego w przeważającej większości konkursów na stanowisko nie przejdzie się weryfikacji formalnej. Dlaczego? Gdyż jest on traktowany jako dopełnienie CV, pewnego rodzaju wersję podania o pracę czy swojego rodzaju reklamę osoby aplikującej. List motywacyjny ma za zadanie przedstawić bliżej osobę, która stara się o przyjęcie do pracy. Ma pokazać jej kwalifikacje, doświadczenie i wszelkie inne niezbędne elementy, które determinują jej przyjęcie do pracy. Jeśli pracodawca chce kogoś komunikatywnego, otwartego, nie bojącego się ludzi, to takiej informacji o kandydacie do pracy będzie szukał właśnie w liście motywacyjnym. Zdarza się, że kandydaci wpisuję w treść listu rzeczy, doświadczenia, wiedzę, które nie są do końca zgodne z prawdą. Można się na tym jednak mocno zawieść, gdyż pracodawca coraz częściej skrupulatnie czyta i potem weryfikuje zawarte w liście informacje.
Tak jest z pewnymi frazesami, które wpisuje się do listów. Należą do nich właśnie na przykład dokładność, dyscyplina, empatia i wiele innych. Już z góry trzeba zaznaczyć, że nie opłaca się kandydatowi kłamać czy naciągać w liście motywacyjnym, bowiem rekruterzy mają coraz to lepsze sposoby na potwierdzenie zawartych w liście informacji, łącznie z minitestami.
Ważne jest to, aby zaprezentować swoje cechy i umiejętności tak, aby pracodawca uznał je za ważne na danym stanowisku pracy. Dla przykładu – dokładność będzie bardzo pożądaną cechą w księgowości czy finansach, gdyż tam nawet najdrobniejszy błąd może dużo kosztować. Jednak w innych działach, na przykład w marketingu, dokładność może już nie odgrywać tak wielkiej i znaczącej roli jak w rozliczaniu działalności. Dokładność pożądana jest także na stanowisku asystenta/ asystentki, sekretarki czy w działach produkcji. I samo zapisanie w liście motywacyjnym, że jest się dokładnym, może nie wystarczyć. Rekruter może się zapytać np. jak wygląda po kolei czynność sprzątania np. pokoju czy mieszkania. Wówczas wywnioskuje czy skrupulatność to rzeczywiście cecha, którą dysponuje kandydat.
Dyscyplina to mechanizm, który pozwala na wykonanie zaplanowanych działań w ich czasie, nie odkłada nic na później. To synonim dotrzymywania terminów, zadań, obietnic. Rekruter także potrafi szybko to zweryfikować choćby poprzez pytanie o diety odchudzające, harcerstwo czy uprawianie sportów. Takie informacje pozwalają ocenić, czy dana osoba rzeczywiście jest zdyscyplinowana czy nie. Ważne jest, aby pamiętać, że dyscyplina i kreatywność raczej nie chodzą w parze. Dlatego gdy aplikuje się o stanowisko, na których będzie się szybko i bez wahania wykonywać polecenia przełożonego, nie ma miejsca na kreatywność.
Inną cechą jest empatia. Cechy tej oczekuje się od pielęgniarek, opiekunów, lekarzy oraz innych osób pełniących zawody obsługi klienta, tam, gdzie buduje się relacje z klientem. Zaleca się, aby unikać wpisywania „jestem empatyczny”. Warto zamiast tego wpisać, że udzielało się jako wolontariusz w schronisku dla zwierząt – o ile to jest prawda.